Intervju med författaren Sten Rosendahl som har drivit eget förlag sedan 2017
I min första författarintervju i Indieförfattaren - podden om egenutgivning mötte jag science fiction-författaren Sten Rosendahl. Med två romaner och flera noveller på meritlistan delar Sten med sig av värdefulla erfarenheter och råd till den som funderar på att ta kontrollen över sin egen utgivning.
Sten beskriver sig själv som en person med "två aktiva hjärnhalvor" – både ingenjör och kreativ och hans författarkarriär började som många andras med tidigt skrivande som sedan lades på hyllan under yrkeslivet. Via arbete med indie-kortfilmer och manusskrivande hittade han vägen tillbaka till skrivandet, först genom noveller och senare romaner.
Debutromanen Algblomning (2017) följdes av del två i serien Stockholm 2300: Värmevåg (2021). Böckerna tillhör en genre som han beskriver som dystopideckare eller klimatthriller – science fiction med dystopiska inslag som utspelar sig i framtidens Stockholm med klimatförändringar som central tematik.
För Sten var egenutgivning inte förstahandsvalet, utan precis som många andra aspirerande författare började han med att skicka sitt manus till traditionella förlag – både stora som Bonnier och Norstedts, och mindre förlag som var nischade inom science fiction-genren.
"Jag har alla refuserna från Bonnierförlagen och Norstedts. Men jag har inte satt upp dem på väggen som Stephen King gjorde. Men jag skulle kunna göra det och få en rejäl bunt faktiskt."
Egenutgivning blev därmed plan B och ett avgörande ögonblick kom när Sten träffade en annan författare som också ville starta förlag.
Sten nämner fyra aspekter av sin egenutgivning som han tycker är de allra största fördelarna.
Att kunna bestämma allt själv: “Det är director's cut som gäller."
Som egenutgivare behåller man större del av intäkterna från försälningen (men man har också alla kostnader själv). Sten har behållit rättigheterna till sina e-böcker och 80-90% av intäkterna från dem kan han behålla.
Sten påpekar också att som indieutgivare kan han publicera böcker i sin egen takt och man behöver inte hamna i utgivningskö som hos de traditionella förlagen. Och han behöver inte tänka som de stora förlagen om han inte vill, kring om nästa bok ska med i höst-, vår- eller sommarkatalogen.
En oväntad fördel har varit möjligheten att sälja kunskap och tjänster till andra egenutgivare: "Vissa saker hjälper jag till med och ger råd kring och andra saker kan jag faktiskt ta betalt för, så som att sätta inlagor av andras böcker."
Men allt är så klart inte bara enkelt med egenutgivning, utan den vägen för med sig sina utmaningar.
Du måste hitta frilansare att samarbeta med kring det du inte själv behärskar, kring bild och text. Sten har tyckt att det kan vara svårt att hitta rätt personer för jobb och att avgöra vilken kvalitet man kan förvänta sig, men när han hittat rätt håller han fast vid dem.
Som egenutgivare behöver man lära sig mycket om bokproduktion och Sten har fått lära sig med tiden hur böcker ska se ut, hur de trycks och massor av andra detaljer och tycker att det är rätt mycket som är tekniskt och kräver kunskap om typografi mm.
Distribution var en annan utmaning som tog tid att lösa för honom. Han började med att ha boklager hemma och sköta distributionen själv trots att han sålde via internetbokhandlarna. Men de gillade inte riskerna med eventuellt långa leveranstider via egen distribution och många fysiska bokhandlar beställde inte om du inte har avtal med en distributör.
Enligt Sten är marknadsföring och försäljning de största utmaningarna för honom.
"Det finns ingen annan som marknadsför böckerna åt dig... och för mig så är nog försäljning det knepigaste."
Avslutningsvis delar Sten med sig av tre viktiga råd till aspirerande indieförfattare:
Ta reda på hur allt fungerar: även om du inte ska göra allt själv, ta reda på hur allt fungerar. Du måste vara en bra kund/beställare till dina frilansare.
Bestäm vad du vill göra själv: hur mycket vill och kan du göra själv och vilken hjälp behöver du köpa in? Det beror också på vilka läsare du skriver för. Är det för släkt och familj eller är det för “vanliga” läsare?
Tänk långsiktigt: hur uthållig och hållbar vill du att din utgivning ska vara? Hur seriöst satsar du och hur länge du tror att du kommer att ge ut böcker. Det påverkar dina val i bokproduktionen och allt annat omkring böckerna.
I höst (2025) släpper Sten den tredje och avslutande delen i serien Stockholm 2300, med titeln Solflamma, på Bokmässan i Göteborg.
Hans böcker finns i nätbokhandlarna, på streamingtjäsnterna och att beställa direkt från hans förlag Futur förlag.
Följ Stens författarskap kan göra det via till exempel Instagram: @stenrosendahl och hans webbsida.
***************************************************
Här kan du ladda ner min miniguide: Våga ge ut din bok själv - 3 saker att tänka igenom innan du tar steget
Kategorier: : ge ut din bok på eget förlag