Verktyg som hjälper mig att samla och strukturera idéer, jobba smartare och att komma framåt i skrivandet och i projekt.
Det finns fem digitala verktyg som jag har använt och fortfarande använder ofta i skrivandet, andra projekt omkring det och för Storysmedjan och jag tror att du kan ha stor glädje av att också testa dem.
Here we go!
🧠 Trello: gratis digitalt verktyg som är super för att lägga upp projekt och att ösa in skriv-/marknadsförings-/utgivningsidéer i. Du kommer åt det överallt så länge du har uppkoppling och inte glömmer lösenordet :-) Jag använder Trello som en braindump- hink kan man säga. Du kan organisera allt på ett enkelt sätt och lägga in deadlines, länkar, bifoga dokument och bilder etc. när du gör research eller liknande, i olika kort med olika syften. Det här gör det väldigt enkelt att hitta bland allt material du har hivat in. Klicka in här och kolla in verktyget om du inte redan är bekant med Trello!
💡 Open AI's Chat GPT: att påbörja min research i för att hitta länkar, källor att kolla vidare i (även om man som på alla andra ställen ska vara försiktig med vad man tror på), bolla karaktäridéer med och så vidare. För mig är detta som att ha en kollega som inte tycker saker om det jag gör när jag är i det känsliga nya läget med mitt projekt. Jag betalar just nu 20 USD per månad för att få tillgång till den bästa versionen av AI-verktyget.
✍️ Google Docs: här jobbar jag just nu med mitt femte romanmanus och massor av andra texter. Jag gillar att jag, precis som med Trello, kommer åt det överallt och oavsett dator eller mobil. Du skapar smidigt rubriknivåer i dokumenten som blir som en innehållsförteckning, i vilken du kan klicka in direkt i det kapitel du vill in och jobba i.
🎨 Canva: skapa grafiskt material till sociala medier och till min onlinekurs + att jag spelat in ljud till lektionerna här. Det finns en mer begränsad gratis variant och jag betalar ungefär 12 USD per månad för att använda pro-versionen, i vilken du kommer åt alla mallar och funktioner + att du kan ladda upp och ha allt samlat kring din eventuella grafiska profil kring förlag/företag/personliga varumärke
🎤 Diktafon-app i mobilen: gratis och bra att använda när jag inte kan eller vill skriva ner en idé som kommer flygande, utan istället pratar in den. Min heter Smart Recorder som jag använder då och då, men det finns massor av gratis varianter att ladda ner som app i mobilen.
Och en bonus ...
✍️ Scrivener: skrivprogrammet som man betalar en engångssumma för - som jag har skrivit fyra böcker i och nu i min femte roman frångår för att jag vill testa annat sätt att jobba på i Google Docs. I Scrivener finns tusentals funktioner att lära sig om man vill men jag har klarat mig fint med the basics och det är ett smidigt program att använda för att skissa upp vändpunkter, karaktärer, samla research i och att enkelt flytta runt kapitel och scener med drag & drop funktion. Och du behöver aldrig skrolla i din innehållsförteckning utan klickar på det kapitel eller den scen du vill in i. Du kan exportera Scrivenerfilen till Word när det är dags att skicka manus till ev. lektör/redaktör och från det stadiet har jag tidigare jobbat vidare i Word.
❓ Vilka favoritverktyg har du i skrivlivet eller för att styra upp projekt, som att ge ut en bok eller annat som kräver struktur?
Skriv på och ad astra⭐
Kategorier: : bokutgivningstips, författarerfarenheter, skrivtips