Bokhandlar är fantastiska platser att strosa omkring i och upptäcka böcker på. Men hur viktig är den säljkanalen som författare med eget förlag?
Är det inte väldigt svårt att sälja sina böcker utan ett etablerat förlag bakom sig, som har satt sin godkäntstämpel och som har sedan länge upparbetade kontakter med bokhandeln?
Jo. Och nä. Det beror på. Att synas och sälja överlag är de flestas stora utmaning.
Självklart är det fint att ens bok finns och syns i fysiska butiker. Men samtidigt, hur mycket syns den? För att din bok ska bli frontad i bokhandeln behövs oftast att ett förlag betalar en kampanjslant och långt ifrån alla förlagens författare och böcker lyfts fram. Det säger sig självt eftersom det som sagt är en kostnadsfråga för förlagen och bland annat en utrymmesfråga i bokhandeln.
Som jag ser det, och även har hört från många av mina författarvänner och bekanta som är utgivna av mellanstora och de största svenska traditionella förlagen, är den digitala försäljningen av böcker (både papper och digital) stor. Både hos online-återförsäljarna och streamingtjänsterna.
Jag har sålt mina fysiska böcker i egen webbutik och via Instagram men framför allt via Adlibris och Bokus. Till några fysiska bokhandlar lyckades jag sälja in mina böcker men det är inte där min stora försäljning sker, utan det är definitivt via de digitala återförsäljarna.
Bokhandlar är fantastiska platser att gå omkring i som läsare och köpare. Men jag har slutat med att stirra mig blind på dem som en superviktig kanal för mig som indieutgivare. För det är de inte.
Och det här gäller alltså fysisk bokhandel. Att sälja och få boken att synas i streamingtjänsterna är ett helt annat kapitel och min spaning om det ska jag ge längre fram.
Inget är kört eller omöjligt.
Skriv på och ad astra⭐
Anneli Olsson
PS. Säljkanaler, tryckning, lager och distribution + mycket mer får du lära dig om i Ge ut din bok på eget förlag.
Kategorier: : författarerfarenheter, ge ut din bok på eget förlag