När du har en stor sak framför dig som du behöver angripa på något sätt, som att ge ut din bok, då kan det kännas "som en enda stor klump" innan du har kommit igång och vet vad du ska göra. Exakt så uttryckte min kursdeltagare AnnKatrin det om sin upplevelse.
Du kanske kan relatera? Det gör sannerligen jag och i det läget av förvirring och frustration är en av de bästa strategierna jag vet följande:
📚 Skriv ner vad du redan vet att du behöver göra + vad du tänker att du behöver ta reda på
📚 Prioritera det du tror eller vet är det viktigaste att börja med
📚 Gör en skriftlig plan eller checklista utifrån det du har kommit fram till här ovan och ta även med var, vem och när du behöver prata med eller vad du tänker Googla fram svar på.
Det här kommer från en som älskar listor att kunna checka av och som vill se framåtrörelsen i jobbet jag gör.
Just det här har gjort mina tre indieutgivningar så mycket behagligare och enklare - i synnerhet den första när jag inte hade koll på något alls innan jag satte igång. Och super i de följande utgivningarna när jag inte hade lika mycket tid att lägga på det arbetet och behövde jobba mer effektivt.
Låter det easy peasy? Skönt i så fall!
Men om det känns svårt är det också helt i sin ordning :-)
Med planen på pränt har du något att gå tillbaka till när allt känns som en stor klump. Då tar du en sak i taget enligt din prioordning och gör det en stund i taget.
Nu önskar jag dig en skön dag, kanske med papper och penna (eller dator) en stund för att skissa på hur du ska komma igång/komma vidare med din utgivning!
Skriv på och ad astra! ⭐
Anneli
Kategorier: : bokutgivningstips