Digital utgivning på eget förlag

Digital utgivning på eget förlag - går det och varför ska du göra det?

Lyssnar du på ljudböcker och/eller läser e-böcker? 

Jag älskar formaten i kombination med den fysiska boken, för alla har sina fördelar. 

När jag gav ut min första roman på eget förlag 2020 övervägde jag inte ens att ge ut digitalt själv. 

Varför? 

För att jag inte hade en aning om var jag skulle börja och tänkte att det var för avancerat, jag hade fullt upp med att sätta mig in i allt jag behövde göra kring den fysiska boken och så tänkte jag att det var väldigt dyrt. 

Idag har jag tagit reda på hur det funkar och i onlinekursen Ge ut din bok på eget förlag har jag ett samtal med författaren Ann-Catrin Mattsson som romandebuterade på eget förlag i fysiskt, e- och ljudboksformat. Efter hennes input, mer forskande i vad som krävs och val man kan göra, känns det givet att jag ska göra min nästa utgivning även digitalt på eget förlag. 

Och precis som med den fysiska bokutgivningen kan den digitala kosta allt från relativt lite till väldigt mycket, beroende på vilken väg du väljer. 

Min debut blev upplockad av förlaget Word Audio Publishing Sweden som ordnade med digital utgivning och köpte de digitala rättigheterna till även de två efterföljande delarna i serien. Det är jag glad och tacksam för, men nästa gång är det dags att gå all in på formaten som indieförfattare tänker jag :-)

Siffrorna talar också sitt tydliga språk. Ljudboksformatet står för den överlägset största delen av försäljningen av mina titlar och så är det för väldigt många författare idag. 

Ersättningen per lyssnad ljudbok och läst e-bok är nämligen väldigt mycket lägre än den royalty man får per såld fysisk bok. Samtidigt når de digitala formaten (främst ljudbok i Sverige) en bredare läsekrets som kanske inte hade upptäckt oss om det inte vore för den digitala utgivningen. Tröskeln för människor blir mycket lägre när de redan har sin prenumeration på en streamingtjänst och kan ge till exempel mig, som inte är en Emma Hamberg eller Denise Rudberg, en chans. Och de här lyssnarna kanske inte heller läser särskilt många fysiska böcker. 

Och jag är, som jag skrev i inledningen, en som gillar alla tre formaten för att jag läser och lyssnar vid helt olika tillfällen. Inte sällan har jag en ljudbok på gång samtidigt som en fysisk. Den ena konsumerar jag på promenader, när jag kör bil eller hänger tvätt. Den fysiska blir till en vilsam stund i fåtöljen eller i sängen.  

Hur känner du inför att kanske ge ut din bok i digitala format? Lockar det? 


Skriv på och ad astra⭐

PS.
Mig hittar du på Instagram som @storysmedjan 

PS.2 Om du vill ha en konkret steg för steg guide som sparar dig tid, energi och huvudbry kring att ge ut din bok på eget förlag - klicka in här för att se vad du får i min kurs. Du har tillgång till den när du vill och hur många gånger du vill online, i 12 månader från köpet. 

Kategorier: : bokutgivningstips, ge ut din bok på eget förlag, onlinekurs